FANDOM

En esta página se listan los distintos tutoriales y guías para Pokémon Essentials.

Algunos tutoriales piden créditos si resultan de utilidad; otros, no.

Tenga en cuenta que algunos tutoriales pueden haber quedado obsoletos, o podrían tener referencias a secciones de script/código/archivos que ya no existen o han sido cambiados/renombrados/movidos.

Guías Editar

Una guía es una explicación sobre cómo utilizar algo en Essentials, o sobre cómo conseguir un efecto en particular.

Guía Descripción
Introducción a Essentials Explica cuáles son los archivos que vienen en Essentials y las propiedades de los juegos de RMXP.
Cómo utilizar Essentials Consejos para el aprendizaje en el uso de Essentials y cosas que deberías hacer durante el desarrollo.
Lanzamiento de tu juego Una guía para el momento de producir una demostración de tu juego y algunas instrucciones sobre cómo convertir tu proyecto en un juego que se pueda jugar.
Cómo actualizar tu juego Instrucciones para actualizar tu juego a un versión nueva de Essentials de la mejor manera.
Crear un juevo nuevo INCOMPLETO. Una guía extensa para recrear las primeras areas de Pokémon Rojo Fuego.
Comenzando con Pokémon Essentials (Tutorial Italiano)-1

Características adicionales Editar

Estos tutoriales muestran cómo agregar características extras a Essentials. Generalmente implican modificación de los scripts y suelen pedir créditos para los autores.

Tutorial Descripción
Agregar una etiqueta de terreno nueva para encuentros salvajes Agregar una etiqueta de terreno nueva y un método de encuentro con un Pokémon salvaje que la utilice.
Crear un movimiento con efecto fuera de batalla nuevo Una guía general sobre cómo agregar a un movimiento un efecto nuevo fuera de batalla.
Modificar los encuentro durante el juego Cómo intercambiar entre distintos encuentros salvajes durante la ejecución del juego.
Cambiar el aspecto del cartel de localización Haciendo que la ventana del cartel de localización de la esquina superior izquierda sea más bonito.
Desactivar deportivas en lugares determinados Modificar los metadatos de un mapa para evitar que el jugador pueda correr en dicho mapa.
Flechas de Salida estilo Esmeralda Cómo crear unas fechas de salida simples al estilo RSE.
Prohibir correr en ciertos mapas Impide que el jugador pueda correr en determinados mapas.
Hacer mapas con pendientes para bicicletas Hacer que el jugador tenga que usar la bicicleta en ciertos mapas con inclinación hacia el sur.
Sobreescribir el clima en un conjunto de mapas Forzar temporalmente un determinado clima en algunos mapas.
HUD fijo y simple Mostrar un HUD básico en la pantalla del mapa para mostrar el equipo del jugador. Remplaza al anterior HUD simple.
Globos de texto Convertir los cuadros de texto de las conversaciones en globos.
Emisiones de televisión Hacer un evento que muestre algunos mensajes simples de forma aleatoria.

Tutorial Descripción
Agregar fantasmas Agregar fantasmas enemigos como si fueran Pokémon salvajes pero que no puedan ser atacados.
Mostrar balls en el cambio de Pokémon Muestra las balls del equipo rival cada vez que hace un cambio de Pokémon en batalla.
Sprites de batalla animados Hacer animaciones de dos frames para Pokémon que corre sólo cuando entra en batalla.
Mejor animación para sprite de entrenador de espalda de un frame Truco de animación para sprites de entrenador de espalda cuando tiene un solo frame.
Mensaje y BGM para el último Pokémon
BGM para el último Pokémon
Deshabilitar temporalmente el aumento de Exp. Deshabilitar temporalmente el aumento de Puntos de Experiencia en batalla.
Animación VS. para encuentros Pokémon de evento Agrega una animación VS. nueva para usarla en determinadas batallas contra Pokémon de evento.

Tutorial Descripción
Auto-position backsprite on demand Vertically position Pokémon back sprites automatically, rather than rely on the BattlePlayerY property in "pokemon.txt".
Changing the exp per step for the daycare Change how many Experience points Pokémon in the Day Care gain per per step.
Creating methods similar to the "Masuda" method Change the probability of a Day Care egg being shiny depending on some factor.
Edit TMs in pokemon.txt Add TM compatibility data to "pokemon.txt".
Form change depending on real-world location Make a Pokémon's form depend on the player's real world location.
Random Egg Generator Give the player an egg containing a random Pokémon that can be in an egg, optionally of a specific type.
Rotate party keys Add controls which switch party Pokémon around while in the overworld. Recommended to use with a HUD script, e.g. Simple HUD Fixed.
Weighted Egg Generator Give the player an egg containing a random Pokémon from a list, optionally weighted by tiers.

Tutorial Descripción
Apricorn Plant and Time System A copy of the berry plant scripts for apricorns.
Evolution stone that activates trade evolution Add a new evolution stone-like item which can evolve Pokémon with trade-related evolution methods.
Register multiple items at once Add two more controls to which items can be registered.
Storage Checker item Add a new item which displays the PC storage, optionally not letting the player move any Pokémon with it.
Turn HM moves to items Make new items with the same overworld effects as certain moves (e.g. Surf, Cut).

Tutorial Descripción
Adding in Poke Mart purchase sound effects Add a sound that plays when the player purchases an item from the Poké Mart.
Adding themes to the Pokegear Adds theming the main Pokégear screen.
Advanced Pokédex Add another page to the Pokédex entries which lists lots more information about the species.
Berry number in bag Add the berry number to the names of berries in the Bag.
Change the Game Intro Music to Audio of your choice
Changing the splash screen cry
Family Tree Add another page to the Pokémon summary screens which displays the Pokémon's parents and grandparents.
How to put music on the continue screen
Improving Pokégear Radio Various ways to change the functionality of the Jukebox Pokégear app.
Orange hand while acessing pokémon boxes Add a way to more quickly move Pokémon around in PC storage.
TM shop with compatible icons Add a variant of the Pokémon Mart screen that shows which party Pokémon are compatible with each TM in stock.
View IV/EV on Pokemon Summary Add another page to the Pokémon summary screens which displays the Pokémon's IV and EV numbers.
Watch in the Pokégear screen Add a digital clock to the main Pokégear screen.

Tutorial Descripción
Character Selection A new screen in which the player can choose a character from a list.
Diploma Add a diploma screen (simply text on a background).
One screen Day-Care Checker item Add a screen which displays Pokémon in the Day Care, along with a new item which displays it.
Pokémon Selection Select a certain number of Pokémon in your party, optionally in a particular order.
Set the Controls Screen Allow the player to fully configure their controls.
Show species introdution Show a box on-screen with a picture of a Pokémon in it, and text below stating its name and Pokédex kind.
Wall Clock Add a new screen which displays an analogue clock.

Tutorial Descripción
Adding autosave Add an autosave feature.
Adding in a new type Add a new type (example is Fairy), and give it to Pokémon/moves.
Adding in missing sound effects
Adding more player characters Add more player characters.
Altering Player Character Sprites Guide on how to edit graphics, with emphasis on player character graphics.
Bank System
Configuring your project to work with git (or other CVS) Make a game project compatible with a versioning system such as CVS (Concurrent Versions System).
Difficult Modes Add multiple difficulty modes, which alter trainers' Pokémon teams/levels and money gained from them.
Dual screen and touch screen Code that enables the use of a dual screen and mouse support, and instructions on how to make a mouse-clickable button.
Friendship/Relationship System
Game Over
Importing and Exporting all animations in a specific order
More player characters options at game start A guide to adding a new player character and allowing it to be selectable during the Professor's lecture.
More player characters using a game variable INCOMPLETE. Make the player's appearance depend on a Game Variable rather than their player character.
Multiple Protagonists A guide on how to do Multiple Protagonists in a single game, and why it's harder than you might think.
Simple version check
Unreal time system
Using more music formats

Tutoriales obsoletos Editar

Los tutoriales de abajo ya no son relevantes para las últimas versiones de Essentials. En general, se debe a que Essentials ya contiene las funcionalidades descriptas en estos tutoriales.

Tutoriales obsoletos Descripción
Adding abilities that affect egg steps
Adding Additional Resolution Options Add the XL screen size option.
Adding Additional Text Speed Options
Adding an icon for player's position in map
Adding different egg graphics
Adding Dream World abilities
Adding gen IV incenses
"Already caught" icon in battle
Border option
Building better bridges
Changing a region map mid-game
Don't lose money after losing a battle
Easily choose an item from the Bag
Editing the battle command menu
Fixing the fishing graphics
HgSs run activation
Hiding nest areas for unvisited secret locations
Implementing Trick Room and Wonder Room
Make nest indicator equals in map points with same name
Making one map have a 100% chance of generating shiny Pokémon
Mystery Gift
Resizing the screen
Run anywhere
Simple HUD Display a basic HUD in the overworld which shows the player's party. Superseded by Simple HUD Fixed.
Vs Sequence (Script By Luka S.J)